Louis Vuittonin brändi edelleen arvossaan

Ranskalaisen muotiyrityksen Louis Vuittonin luksustuotteet tunnetaan ympäri maailmaa. Ensimmäinen Louis Vuitton -myymälä perustettiin Pariisiin, Rue Neuve des Capucinesille vuonna 1954. Liikkeen perusti laukkusuunnittelija Louis Vuitton, joka sai mainetta jo 23-vuotiaana liikkeen lippulaivatuotteella, joka oli yläluokalle tarkoitettu ilmatiivis, litteä matka-arkku. Tämä oli ensimmäinen matka-arkku, jonka kansi ei ollut kaareva ja näin matkalaukut saatiin pinottua kätevästi.  Vuonna 1888 Vuittonin matka-arkkuihin lisättiin beige-ruskea shakkiruutukuvio tunnusmerkiksi merkin ylellisyydestä ja laadusta. Kuvio tunnetaan edelleen nimellä Damier Canvas. Nykyisin tuotteiden kuuluisin tunnusmerkki, monogrammi LV lisättiin yrityksen tuotteisiin vasta herra Louis Vuittonin kuoltua vuonna 1896. Louis Vuittonin poika Georges halusi näin erottaa tuotteet kopioista. Nykyään yrityksen logolla varustetut käsilaukut ovat erittäin suosittuja ja arvostettuja muodin harrastajien keskuudessa, ja niiden hinnat ovat säilyneet korkeina. Vuittonin kuosia on myös kopioitu suuria määriä ja tämän johdosta Vuitton on saanut toisinaan myös mauttoman maineen. Vuitton valmistaa merkkituotteitaan myös ilman LV-kuviota ja nämä ovat myös muotimaailmassa arvostetumpia.

Louis Vuitton perusti vuonna 1859 kotinsa ja työpajansa Pariisin esikaupunkiin Asnièresiin. Legendan mukaan Louis Vuitton synty Ranskan Jura-vuorilla köyhään maalaisperheeseen, jätti kotinsa ja perheensä 13-vuotiaana ja käveli yksin Pariisiin, jonne oli matkaa satoja kilometrejä. Matka kesti kaksi vuotta. Perille päästyään Louis Vuitton pääsi oppipojaksi arkkumestari Monsieur Maréchalin liikkeeseen. Samalla nuori Louis Vuitton tutustui yhteiskunnan valtaapitäviin ja mm. keisari Napoleon III:n vaimo tykästyi nuoreen mieheen ja palkkasi hänet arkuntekijäkseen ja pakkaajakseen. Vuonna 1954 Vuitton päätti siirtyä yrittäjäksi ja suunnitella omia tuotteitaan. Hän perusti ensimmäisen liikkeensä ja loppu onkin historiaa.

Louis Vuitton kasvatti suosiotaan ja vaikutusvaltaiset asiakkaat edistivät hänen uraansa. Myös hänen suunnittelunsa innovatiivisuus toi hänelle mainetta. Tasakantiset matka-arkut olivat täysin uusi keksintö, sillä ennen Vuittonia matka-arkut olivat kansiosastaan kaarevia, jotta sadevesi valuisi pois. Näitä arkkuja oli kuitenkin mahdoton pinota päällekkäin ja ne veivät paljon tilaa. Vuitton kehitti tasakantisen matka-arkun, joka oli tehty vedenpitävästä pintamateriaalista. Puuosat valmistetaan poppelista, sillä poppeli on materiaalina kevyttä ja karkottaa luonnollisesti hyönteisiä.Vuittonin tuotteet ovat aina olleet suunnattuja yläluokalle, mutta ne ovat myös tunnettuja laadustaan. Edelleen Vuittonin perusperiaatteisiin kuuluu laatu sekä historian ja perinteiden kunnioittaminen. Myös innovaatioihin panostetaan edelleen. Vuitton tekee jatkuvasti yhteistyötä taiteilijoiden kanssa ja tunnettua monogrammikuosia ovat uudistaneet mm. japanilaistaiteilija Takashi Murakami ja arkkitehti Frank Gehry.

Louis Vuittonin pääsuunnittelijana toimii tällä hetkellä ranskalainen Nicolas Ghesquière. Muotimerkillä on noin 380 liikettä 58 maassa. Suomen ensimmäisen Louis Vuitton -myymälä avattiin Helsinkiin keväällä 2008. Vuittonin suku myi yrityksensä liikemies Bernard Arnaultille vuonna 1989 ja nykyään Vuitton kuuluu luksuskonserni LVMH:n alaisuuteen. Patrick-Louis Vuitton on Louis Vuittonin perillinen suoraan alenevassa polvessa. Hän työskentelee edelleen Vuittonin työpajalla ja on työskennellyt siellä yli 42 vuotta. Hän kertoo, että hän osaa tehdä kaikki laukun valmistamisen työvaiheet tarvittaessa itse. Tällä hetkellä Patrick-Louis Vuittonin vastuulla ovat erikoistilaukset. Ne valmistetaan nykyäänkin Asnièresin työpajalla, jossa valmistetaan edelleen Vuittonin kovat matka-arkut ja kaikki erikoisnahoista valmistettavat, esim. pythonin nahasta tehdyt tuotteet. Louis Vuittonin nimeä kantaa myös taidemuseo Fondation Louis Vuitton avattiin vuonna 2014. Taide halutaan pitää osana Vuittonin brändiä. Patrick-Louis Vuitton kertoo, että muistuttaa, että taiteilijat ovat aina olleet Vuittonin asiakkaita. Vuittonin brändi on edelleen varsin arvokas. Talouslehti Forbes asettaa Vuittonin sadan yrityksen listallaan sijalle 14 ja Vuitton on listan ainoa kärkipäähän sijoittunut muotibrändi.