Michael Kors haluaa luoda käytännöllistä ylellisyyttä

Yhdysvaltalainen muotisuunnittelija Michael Kors oli alun perin nimeltään Karl Anderson. Hän New Yorkissa Long Islandilla 9. elokuuta 1959. Karl Anderson syntyi perheeseen, jossa äiti toimi Revlonin mallina ja isä opiskeli collegessa. Hänen vanhempansa erosi kun Karl oli vasta kaksivuotias. Hänen äitinsä avioitui uudelleen Karlin ollessa viisivuotias ja otti uuden aviomiehensä sukunimen. Samalla hänen poikansa sai uuden sukunimen ja sai samalla valita itselleen uudet etunimet.

Michael Korsin tunnetuimpia suunnittelutöitä ovat naisten selkeälinjaiset ja klassiset mekot sekä käsilaukut. Ensimmäisen naistenvaatemallistonsa hän suunnittelu vuonna 1981. Michael Kors on myös toiminut Céline-muotitalon luovana johtajana 1997-2003 ja tuomaroinut kilpailijoita Muodin huipulle -tv-sarjassa. Studionsa Michael Kors perusti aikoinaan tavalliseen asuntoon New Yorkiin vuonna 1981 ja nyt hänen vaatemerkkinsä on kasvanut miljardien dollarien muoti-imperiumiksi.

Nyt Michael Kors puhuu suhtautumisestaan muotiin ja omiin luomuksiinsa. Hän toteaa olevansa iloisesti yllättynyt aina kun hänen suunnittelemastaan käsilaukusta tulee kauden kuumin tuote, mutta toteaa ettei sellaista voi suunnitella etukäteen. Kors arvelee, että muoti on vähitellen muuttumassa siten, että naiset etsivät käsilaukkua jota voivat rakastaa ikuisesti sen sijaan että vaihtaisivat käsilaukkunsa uuteen jokaisen kauden lopuksi. Kors toteaa haluavansa panostaa kestävyyteen ja laatuun ja luoda tuotteita, joihin voi ihastua aina uudelleen. Michael Kors on tunnetusti luksusmerkki ja myös tästä ideologiasta hän haluaa pitää kiinni. Kors suosittelee jokaiselle naiselle muutaman peruslaukun valikoimaa; kätevä crossbody päiviin jolloin ohjelmassa on kaikkea, iltalaukku, joka saa kantajansa olon itsevarmaksi ja jotain erikoisempaa mikä saa sinut aina hymyilemään.

Kors korostaa, että muodin säännöt on tehty rikottaviksi. Hän kertoo rakastavansa glamouria, mutta olevansa itse yllättävän käytännöllinen. Hän haluaa suunnitella laukkuja, jotka ovat tarkoitettu nimenomaan käytettäviksi. Korsin mukaan hänen suunnitteluprosessinsa on erittäin käytännönläheinen ja yksikään työpäivä ei ole samanlainen kuin edellinen. Hän toteaa inspiroituvansa matkustelusta ja uusien kulttuurien näkemisestä, erityisesti ihmisten tarkkailu kiinnostaa häntä. Saadakseen uusia ideoita hän tarkkailee naisia liikenteessä ja kuuntelee toimistollaan naisten välistä jutustelua. Myös sosiaalinen media tarjoaa hänelle runsaasti tietoa tulevista trendeistä. Kors toteaa, että hän haluaa auttaa naisia tuntemaan olonsa hyväksi ja olemaan parhaita versioita itsestään hänen tuotteitaan kantamalla.

Muodissa Korsia kiinnostavat vastakohdat, kuten se että tuote voi olla elegantti ja ylellinen, mutta samaan vaatimaton ja käytännöllinen. Hän toteaa internetin muuttaneen muotia ja pelin sääntöjä. Ennen muotinäytökset oli tarkoitettu ainoastaan toimittajille ja ostajille, ne olivat paikkoja joissa jaettiin ideoita ja nähtiin vielä tulossa olevia trendejä. Nyt muotinäytöksiä voi katsoa suorana mistä päin maailmaa tahansa ja ne ovat kaikkien ulottuvilla. Ideat jaetaan kerralla koko maailmalle. Korsin mukaan tämä on tehnyt muodista demokraattisempaa ja tämä on hyvä asia. Kors toteaa olevansa kuuluisa luomansa muodin kautta ja pitää tämänkaltaista mainetta positiivisena asiana. Hän toteaa, että on varsin eri asia olla kuuluisa esim. näyttelijänä, jolloin ei voi kulkea kadulla ilman että joku haluaa jatkuvasti jotakin. Omaa tyyliänsä Kors kuvailee käytännölliseksi, mutta haluaa tuoda esiin persoonaansa. Hän kertoo nuorena ilmestyneensä juhliin hyvinkin mielikuvituksellisissa luomuksissa, mutta turvautuvansa nykyään toimivaksi ja hyväksi todettuun muotiunivormuunsa. Persoonallista ilmettä hän hakee kenkien ja aurinkolasien kautta. Kors kertoo omistavansa yli 100 paria aurinkolaseja, joita kaikkia hän pitää kotonaan käden ulottuvilla ja valitsee aina asuunsa ja mielialaansa sopivan parin. Kenkäpareja ja kelloja herralla on vielä tätäkin enemmän.